Cambodja! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Zjaccan Kuiper - WaarBenJij.nu Cambodja! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Zjaccan Kuiper - WaarBenJij.nu

Cambodja!

Door: Zjaccan

Blijf op de hoogte en volg Zjaccan

07 Februari 2012 | Cambodja, Preah Seihanouk

Hallo koude vriendjes en vriendinnetjes ;)! Allemaal jullie tenen en vingers nog? Of alles er al af gevroren :P?

Wij hebben het ook wel zwaar hier hoor... Het zeewater is wel 25 graden... Derest is 35 graden.. Afzien ;)!

Voor diegenen die nog niet 'm'n vorige verslagen hebben meegekregen (hallo SEH collega's :D!): ik schrijf veel en heeeel veel! Niet alleen voor mensen om te lezen, maar ook als persoonlijk dagboek ;)!

Laten we beginnen bij het vertrek! Nadat mn paps ons op onchristelijke tijden had weggebracht en mn lieve collega Juliette me nog even had uitgezwaaid onderweg naar werk (:P) waren we dan op schiphol! Inchecken en wegwezen! Op Stansted (Londen) nog even verdwalen - opgepikt door oplettende stewardes - en met de Easybus naar Londen. De taxi driver gaf ons even een voorproefje van de idiote rijstijl van de Aziaten, en als we niet hem ook op de terug weghadden, had ik serieus de grond gekust bij het uitstappen! Wat een maniak! Backpacks gedropt op het station en lekker sightseeing! Eerst flink ruzie met het netwerk van de metro's in Londen gehad - GEEN logica! Behalve als je het eindelijk doorheb :P!
Londen Eye, Big Ben en Tower Brigde gezien. Hierna was Rico serieus te koud om verder te gaan! Ik, daarintegen, had erg sexy thermo ondergoed aan, en het serieus NIET koud! Einde van de middag weer met easybus terug en zwaar gematst door driver! We mochten voor iedereen al de bus in (hadden ook een halve marathon met de backpacks gelopen en Ri zag er echt verkleumd uit!) en op naar Gatwick! Eerst nig even besnuffeld door geldhond (?).. Ipv drugshond, checken ze hier mensen op veel cash geld. Duidelijke hond getraind door Dagobert Duck himself, want de hond ging zelfs bij Ri zitten ;)! Of ik heb wat gemist :P?
Na 12 uur in het vliegtuig films te hebben gekeken, rondgelopen en de stewardessen tot waarzin te hebben gedreven (1e maaltijd was iets met champignon saus en de 2e met vis.. Mogen jullie juist de 2 dingen raden die Rico NIET lust :P), waren we in Kuala Lumpur!
Palmbomen! 28 graden! Lekkuur! We herkenden zelfs nog de geur van 3 jaar geleden :D!
Na veel gezoek een taxi genomen naar hotel en uitgekomen in zeer twijfelachtige buurt... Maarja, bedden prima, voor 7 uurtjes. Alleen de douche sloeg weer nergens op! Wie maakt er nou een 'aan' knop voor de douche, BUITEN de douche?!? Azie-logica!

Om zeer vroeg in de ochtend weer terug op Kuala Lumpur en aangezien hier nooit iemand slaapt en je zelfs om 5u snachts alles kan krijgen wat je wil, even lekker ontbeten :D!
Rustige vlucht en al snel in Siem Reap! Hallo Cambodja! Leuk hostel, heeerlijk terras en het is pas 9u, maar aangezien we om 3.30u ontbeten hebben, kunnen we wel wat voedsel gebruiken! Naar centrum gelopen en leuke markt! Zjac blij :D! Lekker wat gegeten en weer ons ogen uitgekeken naar alle gekke tafarelen hier! 5 mensen op een scooter, als driver moet je alleen een helm, de 2 peuters die tussen de mensen in zitten niet dus ;)! Overal honden, en iedereen verkoopt wel wat! Bbq's op scooters, tuktuks verbouwd tot superman mobiels met het batman teken :P en veel andere gekke dingen! Armoede is wel schrijnend hier..
Lekker even aan de riverside gezeten en na een flinke powernap naar Ankor tempels gereden om zonsondergang te bekijken! Na vele bedelende kindjes te hebben ontweken (hoe ga je hiermee om? Geen id! Niet... :S) en een lange tocht de berg op te hebben gemaakt, waren we net te laat :P! Als troost nog 2 flinke cocktails voor 2 dollar gehaald en lekker gaan slapen.

We besloten de jetlag in ons voordeel te gebruiken en gingen om 4u richting Angkor Wat om de zonsopgang te zien! Helaas waren we beide onze zaklamp vergeten en flikkerden we bijna over iedere steen heen :P! Daar hadden slimmerikken allemaal matjes neergelegd waar je op kon zitten en vroegen daar 18 dollar voor? Nadat Rico zijn zeer effectieve dodelijke blik op de verkoper had los gelaten, werd het 2 dollar.. :P!
De muggen hadden wel een heerlijk lopend buffet zo in de ochtend... Het hele meer waar om we heen zaten zat VOL met mensen! Lang leve de muggenspray - maar 1 beet :D!
En wat was het mooi! Zo gaaf! Alles waard :D! Even ontbeten aan de Angelina Jolie tafel (naar Harry Potter en Brad Pitt tafels :P) en op naar ons Tuktuk mannetje: Mister T! Deze reed ons de hele dag rond :D! Zoveel mooie tempels gezien! Een tempel gemaakt voor de koning zijn begrafenis, en ik ben blij dat hij die trappen zelf dan niet meer op hoeft te lopen :P! Wat een trappen!!
De volgende tempel lag 35 KM verderop maar was erg mooi! Helaas vol met Chinezen! Mijn god! Het lijkt wel een epidemie met die mensen! Zo veel! En die lenzen! Zo groot! Ze hoeven hier niet eens meer heen! Vanuit China kunnen ze zo inzoomen op die tempels! Onderweg Rico kwijt, maar gelukkig vond de Tuktuk meneer me weer ;)!
1 tempel was gesloten, aangezien in het regenseizoen daar een Japanner van de trappen was gesodemieterd en een beetje dood was.. Geen goede reclame ;)!
Even wat gegeten met de gids die vertelde over zijn 3 banen... Zo! Ze slapen hier ook heel anders! Geen dag nacht ritme, maar wanneer ze kunnen? Pfff!
Tomb Braider tempel ook erg mooi, helaas was deze gedeeltelijk ingestort en stond het andere deel op instorten.. Dus veel verbouwen. Wel waren de wortels die door de tempel groeien erg mooi! Erg gaaf!
Andere tempels hadden tot in detail uitgehakte gezichten en het olifanten terras mocht niet ontbreken!
Hierna zonsondergang bij Angkor Wat gezien, en zooo mooi! Niet te beschrijven! Ri heeft nog even een monnik gestalkt voor mooie foto's en ik werd door en Chinees gestalkt om met haar op de foto te gaan (leuk, blond haar, volgende trip naar Azie verf ik het zwart!).
Na 13 uur tempels te hebben bekeken waren we kapot! Nog even naar de Nightmarket savonds en onze voetjes laten masseren en lakken (Ri niet lakken, moet ik zeggen :P). We twijfelden over de Dr. Fish, maar we zagen amper de vissen zwemmen door het troebele waren, dus dat hebben we gelaten :P!

Nachtje goed slapen later en wakker worden met flinke spierpijn! Autsj! Onze vaste tuktuk driver - Mstr. T - Ri was ondertussen erg gehecht aan hem geraakt, wist nog wel een leuke tempel. Onderweg doodsangsten uit gestaan in dat idiote verkeer hier.. Toeteren betekend hier: Ik wil erlangs! Dus.. HEEL VEEL GETOETER! Zelfs de honden springen met 4 poten tegelijk de weg af als er wordt getoeterd! Die honden hier.. We zagen een kruising tussen een tekkel en een Herder.. Wat een sadistische sexparty dat moet zijn geweest... Don't wanna know!
Onderweg veel local village's gezien en alle kindjes onderweg aan het zwaaien! Wat een armoe :(! Hoe kunnen mensen zo leven!?
Mstr T had ons voorzien van tandarts kapjes zodat we niet zo'n last hadden van het stof (we hebben 2 dagen die Chinezen uitgelachen om die dingen en nu hebben we ze zelf op :P!).
De tempel was erg mooi, maar erg gebombadeerd in de oorlog.. Zonde!
Op de weg terug veel last gehad van overstekende koeien (die snappen het toeteren dan weer niet..) en naar de Floating Villages! De weg erheen was erg bobbelig en hard, maar de boot hadden we voor ons alleen! Thnx Mstr T! De boot had de Nlse vlag en oranje zeilen! Yeah!
De boottocht was erg mooi, allemaal huizen op zeer hoge palen voor het opkomende water, en iedereen doet het alles per boot. Maar weer die armoede! En onwetendheid? Ze wassen af en wassen zichzelf nog geen 1 meter naast de wc?! Hierna op een zeer klein bootje (Zjac NIET blij!) door de mangroves (ofzo?). Zeer dicht bos en zeer mooi en stil! Aparte ervaring! We werden gepeddeld door klein meisje! :D! De bomen staan 4 meter onder het water! En ze waren al zo hoog!
Zonsondergang op het meer gezien en de Cambodjaanse 'kaptein' (hij drukte op het gaspendaal en goot water over de verhitte motor heen om de 5 meter) vond mij erg grappig.. Ik durfde de boot geen seconde los te laten, aangezien dit ding van voor-naar-achter-van-links-naar-rechts ging!
Lekker gegeten savonds en slapen!

De volgende ochtend kwam Mstr T ons uitzwaaien en zelfs mn backpack naar de bus brengen! Lief! Met Mekong Express naar Phnom Penh was 6,5 uur zou duren. Gelukkig een wc in de bus :P! Lekker Mister Been en wat slechte karaoke in Cambodjaans gekeken en een irritant Chinees oma'tje met irritanter Chinees kind voor ons.. Wilde aldoor aan ons zitten? Pfff! Laat me slapen!
Phnom Penh is wel moderner, maar evengoed hebben mensen hier niet veel.. Sloppenwijken zo even tussen de grote gebouwen heen..
Leuk hostel, gerund door 3 gasten uit Australie en lekker langs de boulevard gelopen waar mensen overal aan het dansen en trainen waren in de parken. De nightmarket stelde niet veel voor, dus maar even met Ri gaan trainen ;)! Waar Ri erg veel bekijks trok van de plaatselijk jongens! 'You biiiiiggg!' Hahahaha! Ri glunderen ;)!

De dag erna zijn we gaan sightseeing doen!
Naar Tuol Sleng (S21) en de Killing Fields. Geen vrolijke dag, maar eentje die je niet kan negeren als je hier bent!
S21 is een oude school die onder het regime van Pol Pot is omgebouwd tot gevangenis en ondervragings gebouw. Iedereen die een hoge functie had, slim was of er gewoon slim uitzag, werd in die tijd opgepakt en hier gevangen gezet. Daarna werden ze op allerlei gruwelijke manieren gemarteld om te zeggen dat ze voor de geheime diensten werkten en dus daarna ter dood gebracht konden worden.. Hier zijn heel fijn ook foto's van gemaakt en tentoongesteld hier.. Er zijn meer dan 20.000 Cambodjanen hier gedood op deze manier! De cellen wasren 0,8 bij 2 meter en er zat prikkeldraad voor de gallerij, omdat anders mensen er vanaf sprongen en zichzelf doodde.. De kamers met bedden en kettingen eraan waren nog intact.. Pff.. Bloedvlekken en al! Dit is ook rond 1976 gebeurd pas! Er hingen overal nog de oude bordjes dat lachen verboden was... DUH!
Er zijn maar 7 overlevenden van hier.. Verschrikkelijke plek zeg :(! Pol Pot is helaas in alle rust overleden zonder ooit te zijn vervolgd, en zijn rechterhand (andere generaal) wordt nu verdedigd voor 2 NL'se advocaten! Ik vraag me af hoe deze 2 pannekoeken kunnen slapen snachts.. Er zijn hier ook gewoon kinderen vermoord! En jong :(! Foto's van de slachtoffers werden genomen voordat ze ter dood werder veroordeeld en ik denk dat de jongste nog geen 10 was!
Killings fields (massagraven war mensen in werden gegooid en per toeval zijn ontdekt) waren - zo mogelijk - nog indrukwekkender! Met de kleren die uit de grond staken van begraven mensen en de schedels waren verzameld in een grote vitrine (10 meter hoog!). Met de tape recorder en ons eigen geluid gingen we de velden af.. Indrukwekkend! Ook drijven hier ieder regenseizoen nog tanden en botten naar boven ut de grond.. Pff!
1 boom - killing three - werden baby's tegen doodgeslagen en de moeders in het massagraf ernaast gedood. Dit werd niet met kogels gedaan (te duur) maar met scheppen, stokken of andere goedkope dingen die konden doodden. Als ze dan nog niet dood waren werd er een chemisch goedje over heen gegooid zodat het ook de lucht maskeerde maar verder de taak ook volbracht..
De magic three was een boom waaraan speakers wrden gehangen en erg harde muziek werd gedraaid, zodat het geschreeuw van mensen niet te horen was in de omgeving.. :(

Het is zo vreemd dat al die gruwlijkheden hier hebben plaats gevonden! Nu is deze plek zo groen, vol met vogels en vlinders..

Om even bij te komend zijn we naar de Russische markt gegaan en hebben we halve kippen, DVD's en heeel veel kleding gezien ;)!

Ri is nog even gaan sporten bij een sportschooltje, waar eers het licht uit viel, toen de zaklanpen uitvielen en toen maar kaarsen werden neergezet ;)!

Dit is wel even genoeg voor het eerste verhaal dacht ik zo!
We zijn nu aan het strand, met 3 dagen luieren in het vooruitzicht!

We laten weer wat van ons horen ;)!

XX Zjac en Rico

• 07 Februari 2012 - 13:39

Marisja:

WAUW! Blij wat van jullie te horen/lezen! Klinkt allemaal er goed! Lekker genieten you two!

Dikke kus HVJ!

• 07 Februari 2012 - 13:58

Elena:

He Zjac!

Wat een geweldig verhaal!! Blijf vooral veel uitleggen en vertellen, dan krijg ik het vanzelf warm.. Heb ik ook even een kwartier het idee dat ik op wereldreis ben!! Geniet ervan!

xx

• 07 Februari 2012 - 14:04

Leonie Alberts:

Jeetje zjac, dat laatste stuk is echt heftig! Dus die hoofden op je foto zijn dus echte hoofden! Je schrijft leuk, het leest lekker! Ik blijf je volgen

Dikke kus Leo

• 07 Februari 2012 - 15:38

Harrie:

Wat lekker om in je korte broek daar rond te lopen.
    Hier zijn we lopende kleren kasten we trekken alles aan wat er in zit.
    Geniet Groeten je pa.

• 07 Februari 2012 - 16:19

Margaret:

Zjac wat een verslag, een waar ik kippenvel bij kreeg........vooral van de killing fields. Fijn om wat van jullie te horen en dat jullie genieten. En Ri heb je wat anders te eten gehad in vliegtuig, hahaha hoe is het mogelijk, champies en vis. Hoor snel weer van jullie.
    dikke kus en hvj mams

• 07 Februari 2012 - 17:36

Anja:

Hey Zjaccan en Ricardo. Zo te zien in je verslag hebben jullie al heel wat gezien daar. Blijf nog maar lekker in de warmte want hier it's freezing.
    Geniet er lekker van en word beiden niet ziek daar!
    groetjes Robert anja en dave

• 07 Februari 2012 - 19:55

Dan:

Gaaf weer guys! Geniet ervan en ik wacht op het volgende verhaal! Trouwens Ri, niet te veel sporten daar want ik ben je aan het inhalen!! :) neem er 1 voor mij daar!!

• 07 Februari 2012 - 20:38

Arn & Meer:

Wauw Zjac en Ri, wat een verhaal (lang en indrukwekkend)! Jullie halen er echt alles uit wat er in zit. Genieten en let goed op elkaar! xx

• 07 Februari 2012 - 21:41

Esther:

Hoi Zjac, weer een leuk verslag. Oke de beschrijving van de gruwelijkheden zijn wat minder, maar wel goed weergegeven.
    Ga lekker genieten van jullie strand/zon want tis hier in het brabantse zuiden des lands............zeer koud. :-(

Tot het volgende verslag weer.

Groetjes van je oudcollega van Oost. xxx

• 08 Februari 2012 - 07:24

Martine:

heel veel plzier daar, wij zitten te wachten op de elf stedentocht hahaah lator xx

• 08 Februari 2012 - 09:08

Tante El:

Wat leuk al jullie ervaringen in de reisverslagen. Blijven jullie volgen. Cambodja maakt wel indruk. Geniet ervan en bedankt dat wij mee mogen genieten van jullie verhaal en foto's. Grtjs xx

• 09 Februari 2012 - 20:48

Susan :

Zjac, meid wat vertel je lekker en ja als ik je verslag "dagboek" lees reis ik met je mee. Mooi dat jullie dit kunnen beleven!
    Ik Susan...........vraag maar aan je scheunpaps, waarom ik jullie volg!
    Rico ken ik als klein manneke.........dus leuk om jullie te volgen, geniet en ik geniet weer van jullie! ......tot volgs en veel plezier! doegie

• 13 Februari 2012 - 11:37

Juliette:

Wat een super verhaal, mooie,leuke belevenissen :)
    Hier koud geweest en veel kunnen schaatsen , heeft ook weer wat leuks.
    Nu op werk, gewoons zoals anders, alles zijn gang.
    Have Fun!! Veel reis plezier.
    XXX Juul