Stupid Farang.. - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Zjaccan Kuiper - WaarBenJij.nu Stupid Farang.. - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Zjaccan Kuiper - WaarBenJij.nu

Stupid Farang..

Door: Zjaccan

Blijf op de hoogte en volg Zjaccan

13 Februari 2012 | Vietnam, Hanoi

Daar zijn we weer! Nu vanuit het mooie Vietnam! Maar het verhaal vanuit Cambodja eerst maar even afschrijven :)!

Want... We gingen naar Sihanoukville! De stad zelf is een enorm toeristenoord, maar wij gaan naar Otres Beach - een stuk verder en zeeeeer rustig :D! Dus na 5 uur bus vanuit Phnom Penh en nog eens 20 minuten tuktuk over een gigantisch slechte weg (tuktuk had zo te voelen al nooit van schokdempers gehoord, maar anders waren ze nu wel kapot ;P), waren we in Mushroom Point! Super leuk guesthouse met champignonnetjes als huisjes :D! Lekkere 'mellow' place en drugs gebruik is hier geoorloofd... Met als resultaat dat bijna alle restaurant eigenaren hier knetterstoned aan de bar hangen (van de joint of de herbal pizza's) en het eten niet bar snel gaat hier :P!). De spullen gedropt op ons rondje bed, in ons rondje hutje met ronde klamboe ;)! Badkamertje is ook rond en de wc moet je doortrekken door aan een houten penis te trekken! Hahaha TOP!Daarna zwemmen! Zeewater is zo'n 25 graden en er zijn hier en daar wat vrouwtjes en kinderen die zonnebrillen, armbandjes, fruitjes, garnalen aan touwtjes (WTF?), gegrild vlees wat niet nader te bepalen is, massage's (happy ending?), manicure, pedicure, kreeften en nog veels te veel andere zooi verkopen. Gelukkig volstaat een vriendelijke nee ;)! Het leukst vinden we de vrouwtjes die met een draagbare bbq lopen (stok met 2 pannen, over de schouder, 1 pan is bbq, de andere ligt de voorraad in :P!
Op verzoek van hostel liggen alle waardevolle spullen achter slot en grendel, stelen als je in de zee ligt is makkelijk... En laat dat nou precies de bezigheid van vandaag zijn ;)! Savonds lekker op de hangmatten gechilld met 2 andere NL-ers en genoten van de TE lekkere cocktails! Die Australische dude vond ze waarschijnlijk ook erg lekker.. Ik heb um de hele nacht boven de pot horen hangen :P!

Sochtends wakker gefloten door de vogels, ge(wat-ever-voor-geluid-die-krengen-maken) door de gekko's en de kraaiende haan was al even actief (deze beste haan staat nu op Rico's ontbijtlijst). De gekko's overheersen hier wel weer, ik werd er door eentje aangevallen toen ik in de strandstoel wilde stappen... Ik won ;)!
Lekker in t zonnetje, tot er een gigantische tropische storm overtrok! Wat een regenen onweer! Dan maar lunch ;)! Later op de middag Rico nog enorm uitgelachen.. Hij wilde zich persee NIET insmeren ('Ik verbrand niet!') en ook z'n shirt erg lang aangehouden.. Met als resultaat dat z'n shirt nu in zn barst stond en derest rood gloeiend verbrand was ;)! Na zonds ondergang lekker gegeten (met de nodige lading deet - we zijn hierfastfood voor die beesten!) en ff nagezeten met 2 engelse meiden bij hostel. Letterlijk de tent uitgeveegd (23u is hier al erg laat :P) en toen maar slapen..

Snachts even naar de WC gesniekt. Ik zat rustig met mn slaperige harses op de pot, toen ik opeens 2 cm van me af een dikke: "kwoak" hoorde.. Afkomstig van een grote, dikke, vette pad! Toen ik de zaklamp op hem richtte, gingie als een geflipte stuiterbal door de badkamer heen! En dan niet proberen te gillen om 3u snachts... Na een paar keer goed mikken hebbik um de tent uitgetrapt en mn voeten wel 4 keer gewassen :P!
Vandaag ALWEER strand (verveeeelend :P) en er kwam een vrouwtje naast me zitten die over mn benen aaide, een gruwelijk gezicht trok en mn benen per direct wilde epileren met een touwtje?! Ik had ze serieus eergisteren geschoren!? Pff! Er lopen hier Duitse meiden met pakken okselshag waar je een sjaal van kan breien en dan komt ze mij lastig vallen :S!
Vandaag wel eens het vrouwtje van de fruitjes blij gemaakt! Ze heeft voor mn neus de ananas ritueel geslacht en lekker! Toen de hele slachting voorbij was, ging de sjaal weer op haar hoofd, de mand erop en ze liep rustig waggelend weer weg :P! Prachtig!
Savonds filmpje gekeken vanuit hangmatten in hostel.. :D!

Vandaag toertje! Naar Koh Rong ofzo? Nja, schijnt mooi te zijn! Al snel 2 meiden uit Australie ontmoet, 2 jongens uit NL (Michel en Mitchell), een stelletje uit NL (Bas en Lianne) en een engels meisje (Lucy). Erg gezellige groep! De boot schommelde wel als een bezetene en al snel zaten de dames uit Australie beneden deks en wij nog op de 3e verdieping! En schommelen!! Een vrouwtje werd jankend door haar man van de 3e getild via de trap :P! Hahahaha! Lekker oud mokkel met een heeerlijk stringetje aan :D! Fullmoon! Niet dat ik zo'n held was met al dat geschommel, maar ik greep gewoon steeds die mannen wast :P!
Bij een eilandje lekker gesnorkeld en je kon van de 3e verdieping van de boot afspringen. Alle mannen gingen ons voor, maar Lianne en ik besloten (met enig gejoel van de guys) dat we waarschijnlijk onze halve (zoniet onze hele) bikini kwijt zouden zijn... Dus we hebben de eerste verdieping maar genomen ;)! Geen malle vis met snorkelen gezien, maar erg veel lol gehad ;)!
Op naar het eiland! Je moest nog wel even een paar 100 meter naar het eiland zwemmen, want de boot kon niet verder :P! Enorm vervelend met dat heeeerlijke water, zo blauw als op Fiji en kijkend naar dat sneeuw witte (ik zal het voor de mensen in NL even wat voorstelbaarder maken ;P) strand... Grote groep ging jungle tocht doen, maar ik (en Ri later ook) haakten af toen we het zwarte water zagen (en roken..) waar je op het laatst doorheen moest..
Lekker in het water vertoeft dus! Wel dik gestalkt door kleine visjes, die niet zo zachtjes waren al Dr. Fish visjes.. Deze voelde je gewoon bijten! En ze kwamen op mn te felle nagellak af ofzo? Pff! Halve tenen eraf gevreten :P!
Daarna op de boot was de bar open! Dus feeeest! Een dronken oude Rus (in een ballenknijper die met zn piemeltje tegen iedereen aan stond te schuren/dansen) kreeg van de bemanning geen drank meer, omdat hij van te voren al 2 flessen wodka in had moeten leveren en 1 fles voor hun neus had leegedronken.. Derest liet de drank goed smaken. De snorkels waardoor we iets eerder nog hadden geademend onder water, werden nu al biertrechters gebruikt.
Ri had voor 20 dollar aan Baco op (een baco is hier amper 2 dollar..) en was dus knetter lam! Hahaha! Ook moesten we nog van kant wisselen, omdat er een sterke stroming stond en we met zn allen dus aan verkeerde kant stond (boot kantelde serieus bijna.. Net iets voor Zjac..). Na wat karaoke, flink dansen en wat drankjes later weer aan wal. Daar hebben we nog zo lang nagefeest in de boot dat onze besproken tuktuk weg was... Omdat wij 20 min tuktukken van het feestgedeelte af zaten, stelde Mitchell en Michel voor om bij hun ff te zitten. Lucy ging ook mee. Eerst even dikke snitzel gegeten en toen met onze zwembroeken en bikini's nog aan- stinkend van zon, muggenspray en zeewater - lekker de kroeg in ;)! Het werd de mega gave bar/disco Utopia! Een serieus gave tent, met zwembad, vuurgooiers en heeerlijke DJ! Nog even taart gegeten en confetti gegooid want 1 van de Engelse meiden was jarig. Ri was op een gegeven moment zo ver heen datie met Mitchell in het zwembad lag, en Lucy en ik zijn er maar achteraan gesprongen :P! Lekker zwemmen in het donker, goede muziek, ligbanden erbij, vuurgooier ernaast en lekker gek doen :D! Tot Ri opeens weg was! Wij lekker verder dansen tot Ri terug kwam en bleek hebben geprobeerd om paal te dansen aan de fakkel paal... Die was heet... DUH! Dus de blaren stonden op zijn rechterhand (gelukkig alleen pink en ringvinger en klein beetje handpalm..). Gelukkig ook alleen blaartjes die NIET open waren, met die bacterie bak hier! Dus naar het hutje! Een zeer eng donker stukje verder, hadden we bij het hutje nog wat verzachtende creme van de buurvrouw gehad en een poging tot slapen gedaan. Niet dat we zo gerust waren op de bewaking - we liepen zo door de open poort heen en de bawaking lag te ronken op een matje... Dus..

Volgende ochtend had Ri - was te verwachten- Atilla de Hun met een hamer op zn kop zitten en kwam erachter datie zn camera kwijt was! Nu hebben Lianne en ik die tas bewaakt in Utopia alsof het ons kind was, dus dat kan het zeker niet zijn geweest! Maar toen ik wakker werd, stond de deur van ons Mushroompje open.. Ik dacht gelijk aan inbraak met die hoogstaande bewaking (Ri bleek met zn dronken waffel de deur snachts open te hebben gelaten na een toiletbezoek..) maar Rico was ervan overtuigd dat hij nog bij de 2 NLse jongens lag.. Dus terwijl de buurvrouw nog klonk alsof ze haar Mushroompje aan het doorzagen was (letterlijk! Bijna angstaanjagend!), ging Ri op pad achterop de Moto (motorbike door iemand anders gereden) richting het andere strand om de boys te vinden (binnen 1uur, want onze bus ging!) in een guesthouse die we ons door de drank niet meer konden herinneren en het kamernummer? Geen idee!
Uiteindelijk gevonden, waar Mitchell meer boven de WC had gehangen en op de WC had gezeten dan over het algemeen verantwoord is, dus ze waren wakker! Pff! En gelukkig lag de camera daar! Lucky Ri!
Snel ontbijten, Rico's blaren verzorgen en op weg naar bus! Iedereen wilde Ri erg graag helpen met de tas (ook de Cambodjanen) omdatie hand in verband had. Ri houdt ook erg van hulp :P! Niet dus..
Onderweg had de tuktuk bij moeder eend en haar kuikens omver gereden! Ze stoppen hier niet voor mensen dus waarom dachten we ook dat ze dat wel voor dieren deden..
Na een verkeerde bus eindelijk op goede bus gezet (handig al die Engels sprekende mensen :P! NOT!) en 6 uur later weer in Phonm Penh! Hier en daar stopt de bus even, gaan er wat mensen in en uit, worden er 4 scooters ingelaten en uitgeladen en wat kippen en andere goederen opgepikt..

De ochtend daarna erg vroeg opgehaald voor de trip over de Mekong Rivier, via Chau Doc naar Saigon (Ho Chi Minh). Het ontbijt ging erg goed... Bestelden om 7u en kregen het om 7.30.. Om 7.35 werden we opgehaald :P! 2uur minibus verder (niemand verteld je waar en hoelang je ergens naar toe gaat :P) en weer minimaal 60 bijna dood ervaringen later (serieus.. een kat heeft 9 levens, maar iedere aan het verkeer deelnemende Cambodjaan moet wel het 10voudige hebben!), kwamen we bij opstapplaats van de boot aan! Geen haven, steiger of iets om het opstappen met een 15 kilo backpack op je rug te vergemakkelijken.. Nee, steile wal met een duplex plankje.. Mn Maleisie ervaringen (ik rolde bijna met backpack de heuvel af..) nog in mn achterhoofd, heb ik nu Ri het moeilijke werk laten doen :P!
Het gewicht moest goed verdeeld worden in de slowboat en als je naar de wc moest had je een grote emmer en een gordijntje wat je achterin de boot even dicht kon doen ;)! 2,5 uur in het bootje was alleen door verf bij elkaar werd gehouden later, kwamen we bij Cambodjaanse grens. Allemaal de boot uit voor stempel, geen enkele bagage controle en de boot weer in. 2 min verder varen weer allemaal eruit, tassen over in andere boot en wat eten. Weer geen tassen controle.. Gezellig met 2 Canadezen wat gegeten en verder varen over de Mekong. Landschap was net over de grens al redelijk anders. Veel minder troep (afval) en meer industrie op water. De Mekong wordt geloof ik ook de draak met 9 armen (of koppen?) genoemd omdat deze 9 aftakkingen heeft. Varend door 1 van deze aftakkingen kwamen we veel mooie dingen tegen! Buffels in het water, veel zwaaiende kinderen en mensen die weer duidelijk op water leefde. Er werd afgewassen, gewassen, kleren gewassen en gepoept op nog geen 20 cm ernaast.. Allemaal in zelfde water ;)! Veel vissenkooien, eendekooien, ganzenkooien, kippenkooien en buffelkooien.
Op Chau Doc een geweldig crappy hotel We hadden serieus een 1 persoons bed, waarvoor de we een extra kussen kregen en dus nu een 2 persoons bed was?! De 2 Canadezen hadden 2 van die bedden in de kamer, dus ik informeren of we niet even konden upgraiden? Zegt de vrouw van de tour doodleuk: 'De Canadees is groot en dik, jouw man niet...' Auw voor Ri ;)! Hij wordt hier voor het eerst niet groot genoemd :P! Maar aan onze kamer werd niets gedaan! Wel hebben ze het Canadeze stel ook uit de kamer gehaald en in de kleine kamer gehaald? Ik snapte er geen zak meer van, maar het kwam erop neer dat om dat ik de grote kamer had gezien, hun daar nu weg moesten? Nja, we hebben nog even handdoeken gejat van andere kamer (lag er ook maar 1...) en maar even rondgelopen door Chau Doc.. Over lokale markt gelopen, waar zoveel levende vis lag en we gevild, dat Ri serieus dacht dat hij een vissenoog in zn slipper had.. De eend die gevild was en in zijn normale positie was teruggezet (hij keek je echt nog aan met die kraaloogjes!) deedt Ri besluiten dat hij zeker bij een Westers tentje wilde eten! Dus een mega chique hotel gevonden, met uitzocht over Mekong, zwembad en 5 sterren bediening (in NL betaal je hier de hoofdprijs voor). Het eten was welgeteld.... 13 euro :P! Hahaha, die prijzen hier :P! En dat is dan en toppertje luxe! Lekker zonsondergnag over Mekong gekeken, gekko uit de kamer proberen te jagen (niet gelukt met plafon van 4 meter hoog en de gekko die precies weet dat je daar niet bij kan..) en toen proberen te slapen op een bed dat even comfortabel is als de bank bij de chiropractor.. De tv op de kamer hebben we nog even met enigszins wat voorzichtigheid (met oog op ontploffingsgevaar :P) aangehad op leuke Cambodjaanse MTV :P!

Slechte nacht later naar Fishfarm en weverij! Na het geweldige ontbijt (lees: letterlijk broodje gebakken lucht met een spoortje jam) op naar de weverij en gekeken hoe ze hier de sjalen maken. Ook hadden ze een waterstand paal, waarmee ze bij hielden hoe hoog het water kwam. De huizen staan hier al op palen van 4 meter, maar in 2000 stond dat serieus nog onder water! Pff! De brug waar we overheen moesten leek gebouwd door 4-jarige bob de bouwers, en zeker niet berekend op grote westerlingen (eerst die dikke Canadees laten lopen om te zien welk plankje in staat van ontbinding was :P). De fishfarm was wel grappig, vooral toen ze de vissen gingen voeren! Spetter, spieter, spater, allemaal onder het water :P! Oorlog in die bakken! Die vissen worden hier opgeslagen en vetgemest tot ze naar de fabriek gaan.
Hierna met de bus naar Saigon! We zaten gezellig met de Canadezen als enige Westerse mensen in de bus. Alles werd verteld in Vietnamees :P! Super handig! Ook was ons niet echt bekend wat er ging gebeuren toen we opeens in een soort van file stonden voor een soort van grens? En al die vrouwtjes die eten verkochten in, op en onder de bus? Bleken we opeens een boot op te rijden! Die binnen no time aan het varen was?!? Zaten we dan: in de bus, op een boot? Geen id! Even later weer aan wal en vrolijk verder kamikaze rijden!
Iets verder buij de busstop was er ook helemaal geen Westerling te bekennen, sprak niemand Engels en kon Ri geen eten vinden dat beetje herkenbaar was, en had dus Pringels als middageten :P! Ik probeerde iets wat op deelbal leek en soft ijsje wat groen was? Bleek meloen te zijn :D!
In Saigon was het niet veel anders: Geen Westerling te bekennen op busstation, taxi probeerde ons alle 4 af te zetten: No way! Dus even onderhandelen later (en wat ongewilde foto's later - die maken ze hier gewoon van blanke mensen?) zaten we in District 1, het leukste stukje van Saigon in een super leuk hotel! Gelukkig stukje van weg af, anders wordt je hier gillend gek! Hier is aldoor verkeer! Toeters! Alles! We missen zelfs onder altijd-gehate-tuktuks.. Al stonden ze al manische kippen op iederen hoek van de weg: 'Tuk-tuk-tuk? Tok-tok-tok'? Ze zijn hier niet :(! Weer onhandige taxi's en duurder dus :(!
En al die scooters hier! Ipv auto's heeft iedereen (echt IEDEREEN!) hier een scooter! Mega druk op weg! Stoplichten niet aanwezig, dus gewoon rustig lopend oversteken, zodat alle scooterrijders je kunnen inschatten en ontwijken...
Smiddags doos stad gelopen en veel dure winkels gezien; Saigon is best rijke stad! Wat gegeten in grappig tentje, waar opeens meisje van bediening achter me kwam zitten en iemand anders foto van ons nam? Hahaha! WTF?

Morgen gaan we Saigon verder verkennen! Eerst maar eens lekker slapen ;)!

Het was trouwens super leuk om te lezen hoeveel mensen het leuk vinden om met ons mee te lezen :D! En zoveel nieuwe lezers :D! Super :D!

Tot snel :D!

Ps. Met Ri zn hand is alles al beter, blaren bijna weg, geen rare infecties en Ri zijn paaldanscarriere is even in de vriezer gezet ;)!

• 13 Februari 2012 - 13:55

Esther:

Nou met mijn kachel nog vollop aan heb ik je verslag zitten lezen! Weer erg leuk, net of ik het zelf beleef je schrijf je het weer op. Ik heb in mezelf zitten grinniken toen ik van die pad las, haha, had mij kunnen overkomen!

Nou zjac, veel plezier nog weer en tot het volgende verslag.

Groetjes uit Brabant waar de sneeuw begint te slinken..........gelukkig!
    Esther

• 13 Februari 2012 - 13:57

Marisja:

Super vet! Klinkt echt heel gaaf allemaal! Ben stiekem wel een beetje jaloers! Lekker genieten!!!

Xxx

• 13 Februari 2012 - 14:14

Karen:

Haha de pad op de wc brings back memories! ;) Klinkt goed allemaal! Linkje met de foto's? X ka

• 13 Februari 2012 - 14:20

Eric:

Heej Sjakie,

Super leuk verslag weer! Was ik toch maar mee gegaan! Klinkt allemaal echt vet! Veel plezier de komende weken! Tot snel!

• 13 Februari 2012 - 15:34

Margreet:

Hi Zjac, wat kan jij leuk schrijven! Echt leuk om te lezen. Heel veel plezier nog. Groetjes x

• 13 Februari 2012 - 16:21

Erna:

Weer een smeuïg verhaal Zjac, met plezier gelezen. En Ricardo met z'n grappen, maar goed je op hem past hahaha... enne een privé verpleegster
    is nooit weg als je reist. Groeten en dikke kus voor jullie. P.s. Reservering
    Bedsteekamer staat genoteerd:p

• 13 Februari 2012 - 18:25

Danny:

:) vet

En dat wil ik Ri wel eens zien doen!

Veel plezier!

• 13 Februari 2012 - 18:27

Margaret:

Hai die backpackers :), wat een verslag weer, zo te lezen komen jullie straks als ADH er terug :0. Wordt bijna nerveus als ik verslag lees van al dat verkeer. Maar ook weer veel moois gezien ( jammer dat je paaldansen van Ri gemist heb Zjac hahaha). Wacht weer vol spanning op volgende blog, veel liefs vanuit Blokker.Xx

• 14 Februari 2012 - 07:55

Je Collega Uit Hoorn:

Hey Zjac,

Fijn om te lezen dat jullie zo veel lol hebben, leuke dingen doen.
    Hier alles prima.

XXX juultje

• 14 Februari 2012 - 07:57

Juliette:

Ongezellig, je bent nog 18 dagen weg.. (:
    Het is je van harte gegund !!!
    Maar mis zeker je gezelligheid :)

• 14 Februari 2012 - 11:35

Resia:

Wat kun je leuke verhalen schrijven, echt genieten van al jullie belevenissen. Hier regent het voor de verandering, gelukkig niet zo koud meer! Geniet er nog van, XXX!!!!!

• 16 Februari 2012 - 15:44

Math Frissen:

hoi zjaccan en ricardo,
    Je zag in facebook dat een kuurgaste van enkele jaren terug reageerde waarvan de dochter ook zulke reis maakt.
    Leuk jullie verslagen te lezen, we reizen zo,s beetje mee.
    Geniet er samen maar van,
    Margriet en Math Frissen