Sawadee Laos! - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Zjaccan Kuiper - WaarBenJij.nu Sawadee Laos! - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Zjaccan Kuiper - WaarBenJij.nu

Sawadee Laos!

Door: Zjaccan

Blijf op de hoogte en volg Zjaccan

27 Februari 2012 | Laos, Vangviang

Waarschijnlijk het laatste verslag van ons OP reis... Tijd gaat veeeels te snel!

We zijn van Hanoi naar Luang Prabang gevlogen (we konden ook met de bus die 24 tot 36 uur duurde... of met vliegtuig die 1 uur duurde.. Hmm) en door de frequent flyerpas van Rico nog ff in de luxe lounge - stoombad en al - gezeten! Dat joch mag nooit meer zeuren over zijn 'zware' baan :P!
Het vliegtuig had ongeveer 60 mensen maar en propellors ipv motoren... Hahaha, net iets voor Zjac :P! Vlucht ging verbazingwekkend goed, zelfs nog te eten gehad en veilig geland. Visa was per land verschillend en kostte voor ons 35 dollar.
Ons op-de-gok-hostel beviel ons qua locatie ERG goed! Aan de rivier, in het centrum en dichtbij alles dus! We kwamen er wel achter dat we de kamer van de dochter kregen, aangezien de dochter met klamboo naar beneden moest verhuizen... Lampje proberen aan te zetten met voorzorg uit oogpunt op ontploffingsgevaar en op de gang een paar keer tegen opa aangelopen die uit de douche kwam, maar voor 5 euro per nacht mag je NIET klagen!
Na wat cocktails sluit de bar om 22u al (alles gaat hier om 23u dicht en iedereen gaat naar plaatselijke bowlingbaan... Not our scene...) en lekker slapen!

Voordeel van de vroege avondklok is er weer vroeg uit, dus op tijd ontbeten en stadje gezien. Luang Prabang is een klein stadje, maar erg veel sfeer, marktjes en tempels. Vergeleken bij Hanoi is het hier een rustoord! Tuktuks zijn weer terug van weg geweest (ik vraag me af waarom ik ze ook alweer mistte?) en overal lopen er monniken waar Ri lustig op los schiet (foto's..).
Ze betalen hier met kippen (zo heet het geld :P) en het is allemaal niet zo prijzig als Vietnam! Bij Utopia (AANRADER!) wat gegeten, op een ligmatje op een bamboo platvorm, maar uitzicht over de river... Het kan beroerder ;)!
Toen naar de bamboo brigde, waar we wat kippen neer voor moesten tellen omdat deze brug ieder jaar wegspoeld met regenseizoen en telkens opnieuw moet worden gebouwd (zet dat ding dan wat hoger??). Beneden even met lokale kids in de rivier gespeeld (sterke stroming!) en richting hostel gelopen. Ondertussen dat er 2 tuktuks achteruit de heuvel op reden (waarom?) vond Ri het nodig om weer eens een achterlijk steile heuvel naar het water af te klauteren en moest ik mee want het was zoooooo mooi! Dus op de slippers naar beneden laten glijden.. Bleek er (behalve een stuk op gedroogde river) geen flikker te zien :P! Na Rimbo een stel welverdiende meppen te hebben verkocht weer naar boven geklauterd en op zoek naar een kapper voor Ri. Bij de kapper vroeg Ri op kapsel Monk... Dus tondeuse erbij en Ri probeerde de stand op zijn onderbeen haar uit (dattie strax niet helemaal kaal is). Alleen werd dit niet helemaal begrepen door onze kapster in spee en ze knielde neer om Rico's beenharen met de tondeuse te bewerken... Nadat we haar hadden uitgelegd dat het toch echt om hoofdhaar ging, ging ze aan de slag.. Na afloop zag Ri's haar er nog beroerder uit dan een geplukte kip, en hebben we het dus zelf nog eens overgedaan, terwijl onze zwakzinnige kapster er maar een stoeltje bij pakte..
Hierna over de nightmarket (eigenlijk avondmarkt -van 17 tot 21u) gestruint (erg leuk! Bananen cakes, ijsjes, souverniers! Super!) wat gegeten en terug naar hostel. Daar aangekomen was onze was gedaan en zat de kleinste jongen met mijn ondergoed en Rico's sokken te spelen. Na enig onderhandelen alles tot op de laatste sok terug gekregen en na wat cocktails lekker gaan slapen.

Snachts wat overlast gehad van gestrande Engelsen (je komt hier om 3u snachts ECHT nergens meer in!) en om 5.15 op om het monnikken ochtendritueel te zien.
Meer toeristen dan monnikken maar wel grappig om te zien. Lokale mensen bieden je eten aan om aan monnikken te geven, maar aangezien wij hier geen bedoelingen mee hebben, slaat dit nergens op! Mensen verpesten hier voor geld hun eigen tradities.
Hierna op naar Pak Au caves ofzo? Boedha caves geloof ik. Leuk reisgezelschap (6= 2 engelsen en 2 Zweden) en lekker op de boot in het zonnetje en genieten van uitzicht. In de boot hadden ze busstoelen neergezet, dus het was prima vertoeven in de zon ;)!Bij Whiskey village de plaatselijke Lao Lao wiskey geproefd (60%?) wat nog 5 minuten heeft nagebrand in mn keel! Net spiritus!
De Budhagrot was wel okee, maar mooiere gezien (verwend heet dat geloof ik :P).
Terug aan de kant geluncht met zn 6en en Rico kreeg natuurlijk weer een goed uitgezocht gerecht (hij heeft niet veel geluk met zn ingevingen ;P): kip sate is hier: 4 stukjes kip met een klodder pindakaas.. Na wat boos kijken werd het een betere maaltijd!
Hierna met golfkarretje naar een olifantenkamp en olifanten rijden en wassen. Het rijden hadden we al eens gedaan - al hadden we nu een erg eigenwijze olifant die als hobby bosjes stampen had ofzo? We hebben de halve route off road bomen plat lopen walzen.. - maar het wassen was nieuw voor ons! Eerst ging andere stel, gelukkig - want de olifant poepte keutels zo groot als bowlingballen net naast het hoofd van de engelsman.. Deze bleven ook nog eens drijven, zodat de beste jongen ze bijna had terug gekopt..
Toen de olifant zijn endeldarm had geleegd gingen Ri en ik :D! Zo gaaf was dit! Je gaat in badkleding op de olifant zitten, die gooit water op je en gaat als een rodeo stier tekeer, en je moet er op blijven zitten? We werden meerdere keren zwaar gelanceerd! Toen moest ik op zijn kop gaan zitten en zonder enige waarschuwing liep dat beest ineens weer de 180 graden heuvel omhoog! Ik aan die oren vast te houden en een wurggreep om die olifanten nek heen gedaan! Maar wat was dit leuk! :D!
Na het voeren van de enorme knuffels weer naar stadje terug, zonsondergang gekeken en GEDOUCHED! Met zn 6-en weer gegeten bij een tentje wat geen engels sprak.. Hehehe! De drank voor Rico werd even gehaald bij dichtbijzijnde supermarkt en voor derest werden om de 5 minuten wat gerechten gebracht, waar we zelf maar achter moesten komen wat het was en voor wie het was..
Nog even van de wc gebruikt gemaakt (we mochten gewoon hun huis binnen, door de keuken en woonkamer en naar hun WC...) en met de engelsen wat gedronken in Lao Lao garden. Enkele Lao Lao shotjes, Pink Gay cocktails en andere onzin later, de weg naar hostel terug gevonden en (om 23u pas!) de inwoners moeten wakker maken om naar binnen te mogen..

Na ff uitslapen (lees: 9u) naar wat wassende monnikken gekeken en met 4 andere Duitsers naar de waterval Kueng Si (?) in de laadklep van een tuktuk gereden. Tocht van 60 KM over ongeveer een grindpad.. De watervallen waren het wel echt waard! Super mooi zeg! Zo mooi water - helderblauw! Wel erg koud, maar dat weerhield Rico er niet van om zijn Tarzan-move aan de liaan het water in te doen. Na wat geslinger een rustiger plekje opgezocht en lekker in het zonnetje gezeten. Nog een salamander uit de tas moeten jagen en een veels te grote spin in de bomen later (maatje mama vogelspin), terug naar de stad. Daar een massage laten doen bij plaatselijke tent. Ieder een apart hokje en ik had een amn? Ik moest eerst douchen en al mijn kleren mochten uit. Dus ik hield mn ondergoed aan.. Ze kennen me wat.. Om nou gelijk in mn blote poes voor zo'n vent te gaan staan, ben ik ff wat te preuts voor. Dus na een goede massage OM mn ondergoed heen later, zo lekker geslapen als een baby..

Ik heb nog een heel verhaal uit Vang Vieng, maar het toetsenbord waar ik nu op zit is zo dusdanig naar de kl*te, dat ik morgen derest van de blog ga schrijven.. Want Vang Vieng was me ook weer een beleving op zich! Morgen gaan we naar Vientiane en blog ik verder ;)!

Tot morgen! X

• 27 Februari 2012 - 15:56

Margriet En Math:

Nou mensen, jullie hebben het toch wel leuk gehad dachten we, en wel thuis
    Gr..

Margriet en Math

• 27 Februari 2012 - 16:12

Margaret:

Klinkt wederom GAAF,verdere reactie morgen na ws laatste reisverslag hvj x

• 27 Februari 2012 - 17:18

Erna:

Geweldige belevenissen ben benieuwd naar de foto's. Groeten uit Schinnen

• 27 Februari 2012 - 20:23

Esther:

weer een leuk verhaal, ik ben benieuwd naar de verdere belevenissen............tot morgen dan maar weer haha1

Groetjes Ésther