Outback! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Zjaccan Kuiper - WaarBenJij.nu Outback! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Zjaccan Kuiper - WaarBenJij.nu

Outback!

Door: Zjaccan

Blijf op de hoogte en volg Zjaccan

03 Maart 2009 | Australië, Alice Springs

ZO! Outback overleefd! Net aan ;)! Hehehe! Lange spannende verhalen :P :

Vervolg dag 102

Savonds eigenlijk niet veel gedaan.. Lekker aangezeten met de NLse meiden uit mn hostel, de belgische meiden (Eveline en Celine) binnengelaten om te douchen en koken (die hadden al de jeep dus sliepen al in de jeep) en een andere Nlse jongen had zomaar pizza voor me gehaald? Prima ;)!

Dag 103

Half 6 wekker! De Nlse meiden op mn kamer moesten er ook uit (die deden een GEORGANISEERDE trip van 10 dagen naar Alice springs), dus het was ff gezellig op de kamer ;)! Kwart voor 7 gingen we rijden richting Port augusta. Helaas met 3 blonde meiden in de jeep, eerst verdwaald.... DUH.. Uiteindelijk een paar hondslelijke wegwerkers gevonden die ons gelukkig de goede kant uit stuurde! Wij gillen in die jeep toen we uiteindelijk de goede snelweg te pakken haden ;)! Dus nu relax rijden, nog op verharde weg en lekker meebleren met muziek! In Quorn gestopt voor wat te eten en een leuke loop naar de grootste aboriginal tekens in de outback gedaan. We werden nu al zwaar geterroriseerd door vliegen en de hitte, en dit was nog maar het begin! Maaaar: lang leve de vliegen netten! Die totaal niet charmant zijn, maar ach, meer dan een zooi beesten en aboriginals (die zijn leeeeeeelijk! Hahaha! In Eric taal: ik zou mn hond er vanaf trappen!) komen we toch niet tegen!
Hierna door prachtige landschappen gereden en vette zandhozen gezien! Kleine tornado's gewoon! Sommige wel erg groot ;)! Ook veel dode Skippy's (voor diegene zonder jeugdseries: Skippy = Kangaroo) op de weg.. :(. In de zogenaamde 'Flinders rangers' op een camping gaan staan zonder te betalen (was ECHT de meiden hun idee :P)! Wel lachen trouwens, spreek je dezelfde taal en als we allebei te snel praten, verstaan we elkaar compleet niet :P!
Lekker eten gemaakt en vroeg bedje in! Bedje = bovenkant van jeep van halve meter hoog, waar ik (serieus!) mn dikke achterste niet eens in kan draaien!!!

Dag 104

Vroeg wakker om in de koelte (moa... 30 graden?) nog een mooie loop naar Wilpena Pound te kunnen doen. Dit is een soort dal in de bergen met prachtig landschap! Komen we daar de georganiseerde tour tegen waarvan we hun route volgen! We liggen dus nog mooi op schema ;)! Even met NLse meiden aangestaan en weer verder! Ongeveer 3 uur gelopen en terug naar de camping. Daar werden onze Duitse buren, onder hun ontbijt, geterroriseerd door een hongerige skippy! Hahahaha! Het duurde serieus wel even voordat die duitsers erachter kamen dan skippy uit was op hun lekker brood ;)! En wij maar kijken en vlak liggen :P!
Op naar Arkaroola! Onderweg weer veel dooie skippys... Kep ze nu denk ik in alle staten van ontbinding gezien! Helaas ook over een leguaan heen gereden (groot beest!!!) die niet op zij ging... Wel vet: er waren 2 arends van 2 meter breed die een grote dode emoe aan het opeten waren! Tof gezicht! Dat zie je niet in de dierentuin ;)! Helaas was in Arkaroola de mooie creek (meertje) opgedroogd.. (DUH! Meiden!!! Tis zomer! DE 2 weken dat je NIET in deze outback wilt zijn :P!). Nog even een spookstad bezocht (echt compleet verlaten! Spooky!) met allemaal waarschuwingsborden voor overrennende kids.. Brr.. Alles kraakte! snel verder rijden naar Copley! Daar weer gebruik gemaakt van de douches.. Dachten we! *BUSTED!* Camping eigenaar had ons zien rennen met handdoek etc.. ;)! Hij glimlachte en noemde ons 'Naughty' en dat was het gelukkig ;)! Pfieuw! Prachtige zonsondergang en sterrenhemel gezien! Nog nooit zo'n mooie sterrenhemel mogen meemaken! WOW! Halve melkweg is hier zichtbaar!! :D! Het is niet op foto te zetten en helaas niet goed uit te leggen, maar onbeschrijvelijk mooi!

Dag 105

Uitslapen tot ongeveer zonsopgang! Pfff... En ontbijten! Die meiden eten in de ochtend een soort van Brinta? Niet echt mij favo iets, maar het vult wel goed voor derest van de ochtend! En toen kregen we de slang van de gasfles niet meer los... Wij dus naar het plaatselijke benzine station (1 van de 5 gebouwen...) om hulp te vragen. Wilde die man ons pas helpen als we bij hem gingen tanken!?!?! NJA! Die Australische gastvrijheid droogt ook op hoe verder je in de woestijn komt zeg! Gelukkig heeft een man in de pub (met zwaar gereedschap) ons wel kosteloos geholpen! Onderweg gestopt in een plaatsje Lyndhurst (populatie: 4) om te tanken en niet veel verder een genoodzaakte stop moeten inlassen omdat er kamelen op de weg stond! En ik denk niet dat de jeep het wint van een logge kameel.... (http://www.youtube.com/watch?v=xvuThkR8LVQ&feature=channel_page) Verderop voor de verandering eens een slag overreden...
Het was ook ZO stoffig dat je bij iedere auto die langsreed en gigagantische stofwolk over je heen kreeg! (http://www.youtube.com/watch?v=Kbk0Ypvnvyc) En helaas wisten we nog niet zo goed hoe de airco werkte, en stonden dus de ramen open... ZUCHT... Je wilt NIET weten hoe de jeep er van binnen uitzag! Niet dat er veel auto's passeerde... we hebben er 1 in 4 uur gezien ;)! Onderweg nog even een aboriginal centrum bekeken die van een echte aboriginal was.... Nou... Die man zelf was een interressanter lopend museum dan de eigenlijke expositie! Hij brabbelde, miste de helft van zijn tanden, had een rare bruine kleur en was bedekt onder 2 cm stof :P! Verder gereden en onderweg een soort van SPA tegen gekomen? VET! Gewoon een natuurlijk SPA!! Duss... Bikini aan en vliegen net op! Zitten we daar als halve zwakzinnigen met ons vliegen net IN bikini te relaxen, komt er een groep vn 20 bij zitten :P! Voelde me erg charming! Hehe! Later naar William Creek (populatie: 2) met diezelfde groep! Lekker in de pib gezeten (VERKOELING!!!). Later WEER de camping opsneaken om met je zaklamp te douchen (Who needs light??) en slaaaaapen!

Dag 106

6u Weer wakker en mee met de tour naar Coober Pedy! Dit is een ondergrondse stad, omdat het daar zoooo warm is (schaduw temperatuur van over de 50 graden soms!) SLIK! Daar aangekomen hadden ze gewoon gratis internet!! Okey dan! Waarop ik een erg leuk bericht van mn (vorige..) werk (Schiphol) kreeg! Of ik terug wil komen? JAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! Natuurlijk! Waar vind ik anders zulke leuke collega's die me serieus gewoon de volle 5 maanden volgen??? Super! :D!! Daarna ff tanken en 3 halfnaakte mannen (nu het goede soort :P) de dagelijkse controles van de jeep laten uitvoeren! Wij zitten kijken en hun de olie, banden, water en nog wat belangrijke dingen, checken ;)! Ik was ondertussen druk bezig met een mobiel te regelen die werkte, aangezien mn vader jarig was! En ik de komende dagen ook geen bereik ging hebben... Gelukkig gelukt! ;)! We hebben een ondergrondse kerk, boekenwinkel en bar bezocht. Echt raar! Er zaten buiten ook zoooooveeeel aboriginals! De lokale mensen hier vertelden ons dat de aboriginals NIET werken, maar betaald krijgen door de overheid omdat ze historie van het land zijn?!?! Dus ze zuipen, krijsen en liggen de hele dag als rottende kadavers op het gras.... Nu wist ik al dat het niet de meest kosmopolitische mensen op aarde waren, maar verdomme je middelvinger uitsteken als iemand je op de foto wil zetten??? Nu blijkt zelfs dat we GEEN foto's van ze mogen maken!! NJA! Ik begin steeds meer iets tegen die mensen te krijgen.. (viel in het bovenstaande stukje vast niet op :P).
We hebben nog even genoodeld (met je handen zoeken naar opaal, aangezien Coober Pedy DE opaal hoofdstad is) maar helaas... Geen succes ;)! Dus opweg naar de Painted Dessert! Dit is een woestijn gedeelte, die al veel verraad met de naam: geschilderd lijkt! En niets is daaraan gelogen! Wat een prachtig landschap! Één berg leek gewoon op tiramizu! Hehe! We zijn ook DOOR een zandhoos heen gereden! Je voelde de hele auto schuiven! Aaaaaah!!! (Stel je nu even 3 dozen in een auto voor die er niet op kwamen op gewoon even te wachten tot die windhoos weg was :P)!
De meiden dachten nog een beter idee te hebben! Ze dachten een shortcut te zien! Euhmz.. meiden??! Shortcuts worden BETER aangegeven en niet met alleen bandensporen... Maar de meiden waren vastbesloten! Bovendien: ALS we vast kwamen te zitten, hadden we 30 liter water, genoeg 'naften' (is benzine in Belgisch :P) en eten voor wel even! Ik, aan de andere kant, zag het COMPLEET NIET zitten om in de kokende hitte stil te staan en het risico van opgevreten worden door een koe met zonnesteek die vergeten is datie alleen gras eet, te aanvaarden. Maar de meerderheid besloot dus van wel :P! Na 30 meter was er al geen pad meer te bekennen en kon ik door de hele auto heen bleren: 'Hate to say I told you so!!' :P.
Over koeien gesproken... We hebben er bijna eentje geraakt vandaag... Vette ophoudt van koeien! En net als een kameel... Die beesten laten flinke deuken achter in je jeep, dus dan maar even stoppen :P! (http://www.youtube.com/watch?v=L5RBBXTKSi0). Vandaag voor de verandering een GEEN reptiel aangereden! Een vogel was aan de beurt today! Verderop kwamen we (dankzij Eveline haar enthousiaste rijden :P) met de volle 4 wielen van de grond! Waaahaaaaaaaaaa! Hehe!
Verderop gegeten in klein plaatje, waar de aboriginals niet meer dan 3 bier mochten krijgen in de plaatselijke pub omdat ze zichzelf andere iedere dag lam zuipen?!? *Zucht..*. Twee franse gasten hebben ons de camping op gesneaked en weer lekker een douche gehad voor het slapen gaan! Dat moet ook echt wel.. ALLES is zeiknat van het zweet en vies van het stof! IEL!!! Maarja.. het was vanacht ZO warm dat die douche niet veel hielp ;)!

Dag 107

De meiden hadden nog even in de pub gezeten, terwijl ik als een blok in slaap was gevallen en hebben daar de meest domme mensen ontmoet :P! Die mensen die hier leven zijn niet echt snugger! 'Zijn jullie uit Belgie?? Spreken jullie Belgiumnees dan???'... *NOGMAALS DIEPE ZUCHT*...
We zagen verderop een Greyhound bus stoppen, VOL met die stinkende aboriginals (sorry, maar ze hebben een lichaamsgeur waar een aap U tegen zou zeggen!)!! Je zal er als toerist even tussen zitten zeg!
Onderweg mocht ik mn IPOD inpluggen en dat hebben Eveline en Celine geweten :P! Belgie is NIET bekend met Nick en Simon, en helaas stond mijn IPOD daar op dat moment even vol mee ;)! Dus lekker alleen meebleren en een beetje huis missen.... :( De vliegen worden zo langzamerhand ECHT ondragelijk!!!! Vandaag hele lange saaie asvalt weg gereden naar Uluru (Ayers Rock). En ondertussen het Nothern Territory ingereden! WEER een andere staat, dus WEER tijdsverschil! Ik geloof dat het nu 8,5uur later is hier! ik hou het ook niet meer bij...
We vroegen ons trouwens af wat al die uitgefikte auto's langs de kant van de weg deden.... Bleek het zo te zijn dat als een auto van een aboriginal ermee ophoudt (wat nogal voor kan komen hier door (DUH) oververhitting), denkt die slimme gast dat er een kwade geest in de auto zit! *NOGMAALS ZEEEER DIEPE ZUCHT..* En om die geest eruit te krijgen, moet je eerst de hele auto in elkaar meppen en dan in de fik steken... Logisch toch?
Over branden gesproken... Ik geloof dat de branden in Victoria region nog steeds niet helemaal onder controle zijn? Ze komen dichter bij Melbourne, en ik wil graag dinsdag de 10e mn vlucht naar Singapore nog halen :P! (Waar ik eindelijk mn vriendje weer ga zien!! :D)! We wachten het af...
Onderweg weer bijna paarden aangereden, en weer bereik!!!! JAAA!!! Dus druk smssen en bellen met zn 3-en en daarna op naar de zonsondergang over Ayers Rock! Lekker iedereen op het dak van hun jeeps/bussen/campervans/etc. zitten! Wat een toffe sfeer zeg! Stonden gezellige NLse gozers naast ons en leuk even aangezeten! Zonsondergang gezien en de rots inderdaad steeds van kleur zien veranderen! In het donker naar de camping gereden, weer sneaky douchje gepakt en proberen te slapen in de hitte!

Dag 108

5u wekker! Haaaaleluja! Na zo'n vieze, korte en klamme zweetnacht, denk je echt: Waaahaaat heeeheeb iihhik muuhhuuzelf aahaangedahhaaaan?!?! Hehe, VOL met zelfmedelijden :P! Maar het was zeker wel weer speciaal! Zonsopgang gezien over Ayers Rock, serieus in de 2 weken per jaar dat je hier eigenlijk NIET moet zijn door de tergende hitte...
Een leuke loop rond Ayers Rock gedaan maar 'm helaas niet kunnen beklimmen door de hitte en wind! Helaas! Op naar de Olga's! Dit zijn leuke rotsen, niet zo bekend als Ayers Rock, maar erg mooi om te zien! Alleen door de vliegen hadden we het alle 3 even gehad met de outback! Dus airco (ja, we wisten nu eindelijk hoe dat ding werkte...) voluit en meezingnummers op! Altijd goed voor humeur! Weer bijna paarden aangereden (al het wild zou hier vlaggen op hun kont moeten dragen!) en gestopt in Kings Canyon om ff bij te komen. Daar kwamen we die NLse mannen weer tegen en hebben we in de middag even in een koele ruimte van het restaurant gezeten! Was erg fijn! Rond 5u naar het echte Kings Canyon gereden en de sunset daar gezien! In het donker gegeten (dat zijn die verdomde vliegen weg en komen de muggen... Kan je nagaan! Ik heb liever muggen dan die vliegen! Dat zegt wel wat :P) en weer zomaar camping opgereden om daar met sprinkhanen en mieren te douchen! Jammie!

Dag 109

Koele nacht! Eindelijk eens prima te doen! We hadden de wekker op 6u gezet maar werden daarvoor al wakker gehuild door dingo's naast onze jeep! De mieren in de douche waren een fijna familie reunie gestart en dus nu ver1000voudigd! Ik ben nu ondertussen best bekwaam om in het vliegtuig op de WC te zitten met turbulentie, maar hoe doe je dat met mieren?!??! Dat laat ik even aan jullie fantasie over ;)!
De vliegen zijn hier op het ergst van de hele trip, en dus weer massaal aangewezig!! Aaaah! mooie loop gedaan en doorgereden naar West Macdonnal National Park, onze laatste bestemming! En ik had weer een: 'I hate to say I told you so'-moment!!! Celine vond dat we rechts moesten bij een spitsing en ik vond dat we links moesten ;)! Na flip the coin is het rechts geworden... Ik weet niet wat borden met 'No onautorised persons welcome' en 'No passing!' betekenen, maar een gezonde NLer gaat dan die weg NIET in ;)! Kwamen we toch in een aboriginal dorp terecht! F*kck*ng hell! Net een ghetto!!! Overal vuil. loslopende honden en krottenhuizen! Aaaah! Dus Eveline met knikkende knieen vragen of we hier goed zaten... DUH! NEE!!! dus nu Zjaccie dr weg volgen! Denk je alles gehad te hebben, rij je ook nog bijna Donkey aan.. en erg ironisch: Na 4 uur rijden hadden we allemaal het Donkey (ja, die van Shrek..) gevoel: 'Are we there YET???'... Eindelijk!! Lekker relax zwemmen in de meertjes tussen de rotsen (zoooooooooooooo mooi!) en daarna laatste keer eten bij de jeep! We hebben lekker verantwoordelijk staan koken in dingo gebied.. Daarna weer stiekem douchen waar ik helaas de halve camping heb wakker staan gillen... Dacht in serieus dat er een kikker in de douche stond, had dat beest 6 poten!!! WAS HET GEWOON EEN SPIN!!!!! AAAAAAAAAAAH! En nee, ik heb NATUURLIJK geen foto! ik ga ten eerste niet douchen met mn camera en ten tweede ben ik niet suicidaal genoeg om zo dichtbij dat beest te komen!!!
Daarna helaas met half microscopisch artis staan douchen.... Dat krijg je van bush campings....
En slaaapen!

Dag 110

Hadden we besloten om eindelijk ff uit te slapen, wordt je door zonsopgang rond 6u weer wakker! Dan maar omkleden en West Macdonnal National park verkennen! Helaas zat meneer de kikker-spin nu in de WC... en zijn broer in de andere, waar Eveline achterkwam toen ze de WC rol uitrolde en het broertje UIT de WCrolhouder kwam springen... AAAAAAAAAAAAAAAAH! Camping ALWEER wakker :P! Gelukkig kwamen we al snel een andere WC tegen en heb ik niet alle soorten begroeing op geschikheid van billenafvegen hoeven uittesten ;)!
Mooie meren gezien trouwens!! ZO! En rotsformaties! Echt! Tis hier prachtig! Als die (censuur) (pieeeep) vliegen nou nog eens weg waren!!!!
Toen was het tijd om mn hostel te vinden! Leuk hostel! NLse eigenaresse! Gratis internet en ontbijt! Zwembad!!! AIRCO! GEEN VLIEGEN!! Even met duitse kamergenoot boodschapjes gedaan en Alice springs verkennen. Het staat hier te boek als het gevaarlijkste stadje van Oz, dus niet na donker de straat op ;)!
Na een lange douche en lekker tutten, voelde ik me weer helemaal het vrouwtje! Zelfs nog voor bange duitser een mega sprinkhaan uit de keuken gehaald! Haha, wordt nog eens een held :P!

Dus..... kortom! Wat een trip! Dit is echt om niet te vergeten! Wat een beesten gezien: Kangaroo, paarden, ezels, kamelen, arends, koeien, emoe's, spinnen, slangen, leguaan, vogels, etc... (helaas konden de laatste 3 dit avontuur niet navertellen, maar een jeep terugkoppen is ook GEEN goed idee! :P) Ik heb gelukkig niet mn bos - poep - technieken uit hoeven te proberen en ik kon op sommige momenten ook echt niet geloven dat ik dit vrijwillig deedt! Maar dit is het echte OZ! En omdat ik natuurlijk graag met goede verhalen thuis kom ,was het motto gewoon de hele week: Spiegeltje, spiegeltje aan de wand: ik wil GEEN woord van je horen!. We hebben gelukkig iedere dag een douche gehad en een geweldige tijd gehad met de meiden! Maar echt... Net als die ACHTERLIJKE skydive: EENS EN NOOIT MEER :P!!!

Trouwens: Nog wat rare filmpjes:

Wat te doen bij outback beesten? : http://www.youtube.com/watch?v=Rtc-eWesaKo

En het begin van de reis: http://www.youtube.com/watch?v=RMTi9Tgp5-c

En over de foto's: kep er zooooveeel! Heb hopelijk de leukste eruit gekozen!

• 03 Maart 2009 - 06:34

Do!!!!:

Jeeeeeeeetje wat een avontuur!! Ongeloofelijk, misschien dat ik het toch maar niet doe... Spinnen, vogels.. hell NO:) Well echt heel gaaf dat je het gedaan hebt hoor! Geniet van je laatste paar dagen OZ en tot de volgende boekverslag:)
    Alvast veel plezier in het vliegtuig:P (ze hebben er tenminste wel wc's zonder mieren..:))

• 03 Maart 2009 - 07:53

Aftellende Ricardo !:

heeey schatje,

net weer even je verhaal gelezen en zit weer helemaal met een glimlach hier op mn werk !! kan echt niet meer wachten om je te zien en te knuffelen !!!

hele dikke kus , hou van jou ( heeeeeel veeeeel )

• 03 Maart 2009 - 09:55

Esther:

hier ben ik dan, wow wat een avontuur! kom zeker maar terug naar Schiphol ja, kunnen we het allemaal live horen van je. heerlijk om jou gesluierd te zien whahaha. zjakan en een sluier, 1 geluk, je kunt gewoon praten ;-)
    groetjes esther en een goede vliegreis volgende week!

• 03 Maart 2009 - 09:56

Esther:

sorry typefoutje, zjakan moet natuurlijk zjaccan zijn (schaam, bloos)

• 03 Maart 2009 - 10:58

Mariette:

Ontzettend leuk als je weer terug komt en ook ik volge je avonturen op de voet hoor.
    Vind t onwijs leuk om te lezen en ben benieuwd naar je verhalen straks op Schiphol Oost.

• 03 Maart 2009 - 11:04

Margaret:

Pffff, wat mooi allemaal en je schrijft zo lekker dat ik soms het gevoel heb er gewoon bij te zijn. En Esther je bent niet de eerste die Zjac haar naam verkeerd schrijft. Hadden we haar maar een Ned. naam moeten geven hahaha. Lieverd spreek je. HVJ mams

• 03 Maart 2009 - 15:38

Arnolt:

he sjakie wat een geweldige avonturen heb je weer beleefd , en ik moet zeggen je bent wel heel erg sjarmant zo met je netje :D je spring foto`s gaan zeker ook steeds beter ! Veel plezier straks met je vriendje groetjes X van arn en merel

• 04 Maart 2009 - 18:57

Harrie:

zjac wat zie je er leuk uit met dat netje op je hoofd.als het zo doorgaat met die muggen zou ik een boerka aanschaffen.blijf genieten en veel plezier.

• 05 Maart 2009 - 17:26

Margriet En Math:

Hoi Zjaccan
    het lijkt ons heerlijk als je dit alles mag meemaken, en geniet er maar lekker van.

Groetjes

Margriet en Math